Water drinken

Water drinken, waarom?

 

Er kan geen leven bestaan zonder water. We moeten constant blijven drinken om ons lichaam voldoende te hydrateren.

 

Ons lichaam bestaat voor 70 tot 75% uit water. Dit percentage dient gehandhaafd te blijven voor een goede gezondheid. Na zuurstof is water het belangrijkste element waar we ons lichaam mee voeden. Uitdroging (dehydratie) kan in elk jaargetijde voorkomen. Het is dus noodzakelijk om ook in de koude maanden voldoende water te drinken.

 

Het is voor het lichaam bijna onmogelijk om water uit bijvoorbeeld groente en fruit te halen. Daarom is het van essentieel belang om extra water te drinken. Koffie, alcohol en frisdrank onttrekken water aan het lichaam en verhinderen bovendien een goede spijsvertering door de grote hoeveelheden suiker die hieraan worden toegevoegd.

Water speelt een essentiële rol bij lichaamsfuncties

Ons bloed bestaat voor 90% uit water en de hersenen bevatten zelfs 96% water. Het mag dus duidelijk zijn dat water van goede kwaliteit essentieel is voor een goede gezondheid. Kraanwater is (in Nederland) van uitstekende kwaliteit. Laat je dus niet verleiden om altijd duur fleswater te kopen. Helemaal niet nodig.

 

Water is essentieel voor een goede spijsvertering, de absorptie van voedingsstoffen en chemische reacties in het lichaam.

 

Water is essentieel voor een goede circulatie en bepaalt de gezondheid van iedere cel.

 

Water is essentieel voor het afvoeren van afvalstoffen en voornamelijk in het spijsverteringssysteem. Een te lage PH waarde is de grootste vijand van ons lichaam. Het drinken van ‘ontzuurd’, basisch water (PH > 8) kan de gezondheid een enorme boost geven.

 

Water is essentieel bij reguleren van onze lichaamstemperatuur. Voor een optimale regulatie van de lichaamstemperatuur moeten we minimaal 2 liter water binnen krijgen.

 

Wanneer we constant nalaten om voldoende water te drinken kan dit resulteren in Chronic Cellular Dehydration. Kenmerkend voor deze chronische aandoening zijn: voedingstekorten, frequente verkoudheid en griep en een verminderd herstelvermogen van trainingen.

Maak je lichaam minder zuur

Water met, bij voorkeur, een pH-waarde van >7,5 verlaagt de zuurgraad van ons lichaam. Het lichaam wordt meer basisch. Idealiter heeft ons lichaamsweefsel een pH-waarde van rond de 7,4. Een beetje basisch dus. Maar vaak halen we die waarde niet. We zijn een beetje verzuurd, door stress, slechte voeding, verkeerd/overmatig trainen, milieuvervuiling en medicijngebruik.

Een te hoge zuurgraad in je lichaam veroorzaakt onder andere botontkalking. Ziektes gedijen goed in een zuur milieu en het is dus van belang om deze zuur-base balans te waarborgen.Wees daarom terughoudend met dierlijke producten (ook melk), suikers, witte melen, gist, alcohol en koffie: die verzuren je lichaam.

Eet veel fruit, groenten, zaden en peulvruchten.
Start je dag met een glas warm water met citroensap. Zo’n zure citroen? Ja. Klinkt vreemd hè? Citroen is op zichzelf zuur, maar in je lichaam wordt het alkalisch. Een zuur lichaam is vatbaar voor allerlei ziekten, terwijl een alkalisch lichaam hier juist tegen beschermt.

Drink meer en vaker water

De minimale hoeveelheid water die een gezonde volwassene van ongeveer 80 kg. zou moeten drinken voor het behouden van een goede gezondheid is ongeveer 2,5 liter. Voor ieder extra 10 kg zou ongeveer 250 ml extra gedronken moeten worden.

 

Verdeel de te drinken hoeveelheid water over de geheel dag i.p.v. de gehele hoeveelheid in een kort tijdsbestek te drinken. Veel mensen vinden het hinderlijk dat ze door de grotere hoeveelheid water die ze moeten drinken veel naar het toilet moeten. De blaas zal echter binnen een aantal dagen wennen aan deze toegenomen hoeveelheid.

 

Wacht bovendien niet met drinken totdat je dorst hebt; het dorstsignaal treedt pas in als het lichaam al verschijnselen van dehydratie ervaart.

Water: het gezondste (en goedkoopste!) supplement dat er is

Water is bovendien het goedkoopste en meest effectieve ‘supplement’ als we de toename van kracht en uithoudingsvermogen willen bevorderen. De meeste mensen, ook topsporters, drinken dagelijks te weinig water waardoor ze als het ware constant gedehydrateerd zijn. Als we het lichaam voldoende hydrateren, oftewel als we de vochtbalans herstellen door voldoende water te drinken, dan zal de kracht kunnen toenemen met 10–15% en het uithoudingsvermogen met zelfs 20–30%. Water is, naast zuurstof simpelweg het belangrijkste voedingsmiddel voor ons lichaam.

 

Bron: Personal Hormonal Profiling