Vetten

Vetten

Vetten: een belangrijk onderdeel van een gezond eetpatroon



Over vetten wordt vaak gesproken alsof het iets slechts is. Maar vet is een belangrijke voedingsstof. Iedereen heeft het nodig.


De functies van vetten zijn:
• Energiebron
• Energiereserve
• Isolatie (vetweefsel vlak onder huid)
• Bouwstof van celmembranen, vitamines en hormonen
• Oplosmiddel voor vitamines (A, D, E, K)


Minimaal 20% van de energieopname op een dag dient uit vetten te komen, liever zelfs 30%. Er zijn verschillende soorten vetten. De ene is goed en de ander niet.


Onverzadigde vetten: de goede vetten

Onverzadigde vetten zijn goede vetten. Ze verlagen je cholesterolgehalte en dus de kans op hart- en vaatziekten. Bovendien zijn ze onmisbaar als bouwstof in celwanden. Bij voldoende inname krijg je een mooiere huid, glanzend haar, betere stoelgang, gezondere nagels en een beter humeur.

 

Onverzadigde vetten helpen je om gewicht te verliezen, om het immuunsysteem te versterken, ontstekingen te voorkomen en bepaalde vitamines te absorberen. Gezonde vetten vind je in (vette) vis, avocado’s, olijfolie, noten, zaden en pitten.

Sommige onverzadigde vetten zijn essentiëel. Deze moet je binnenkrijgen via voeding, omdat je lichaam ze zelf niet kan aanmaken. Dit zijn de omega 3 en 6-vetten. Omega 6-vetzuren krijgen de meeste mensen wel genoeg binnen door het eten van avocado’s, noten en plantaardige oliën. Eet je die niet vaak? Probeer dan eens een avocado of notenpasta (let op met pindakaas, daar zit veel suiker in) op brood. Of doe een handje (ongebrande) noten door je yoghurt of salade, of eet ze als tussendoortje.

Van omega-3 vetzuren krijgen de meeste mensen te weinig binnen. Deze zitten in lijnzaad en vette vis. Dus doe eens gebroken lijnzaad door je yoghurt of salade en eet minimaal eens per week vette vis, zoals zalm, makreel, tonijn, sardientjes, paling en haring.


Verzadigde vetten: met mate

Verzadigde vetten staan bekend als slechte vetten en voor een deel klopt dat. Verzadigde vetten kunnen namelijk de aderen dichtslibben; daarom mag maar maximaal 10% van je energieopname uit verzadigde vetten bestaan. En dan het liefst alleen de natuurlijke variant, zoals die uit roomboter en biologisch vlees.


Transvetten en gehydrogeneerde vetten: nee!

Transvetten en gehydrogeneerde vetten zijn daadwerkelijk slechte vetten. Vermijd ze. Deze vetten komen niet in de natuur voor en je lichaam weet daarom niet hoe het hiermee moet omgaan. Deze vetten stimuleren het ontstaan van hart- en vaatziekten door het slechte cholesterol te verhogen en het goede juist te verlagen. Ze kunnen zelfs het risico op kanker vergroten. Transvetten vind je onder andere in margarine, halvarine, snoep, koek, cake, taart, chips, pizza, donuts en gefrituurd voedsel.



Uit: eettabel voedingscentrum en NEVO tabel 2011