Krachttraining

Krachttraining

Haal meer uit jezelf

Dat je door krachttraining gespierder wordt, is bekend. Maar wist je dat je door het vergroten van je spiermassa ook een sterker hart krijgt, gezondere bloedvaten en stevigere botten? Dat je meer calorieën verbrandt en makkelijker afvalt?



Verantwoorde opbouw
Krachttraining (of fitnesstraining) is training met gewichten. Denk daarbij aan halters, fitnessapparatuur, kettlebells en dumbbells. Wat wel belangrijk is, is dat je de training op een technische goede en verantwoorde manier op- en uitbouwt. Rustig opbouwen, is het devies.


Strak in je vel
Wil je afvallen? Kies krachttraining! Spieren verbranden dagelijks tien keer meer calorieën dan lichaamsvet. Bovendien nemen spieren minder plaats in dan vet. Van krachttraining word je dus ook slanker.


Met gewichten trainen is iets anders dan bodybuilding. Een bodybuilder dankt zijn lichaam aan jarenlang dagelijks trainen en een speciaal dieet. Met twee à drie uur fitnesstraining per week krijg je dergelijke resultaten niet.


Gezond ouder worden
Van een paar uur per week krachttraining word je dus geen bodybuilder. Het heeft wel veel andere, positieve effecten. Zoals een fitter en gezonder lijf, een betere houding, meer zelfvertrouwen en sterkere botten.


Wat heeft krachttraining met je botten te maken? 
Als je spieren groeien, trekken ze aan de pezen die aan je botten vastzitten. Je lichaam stuurt dan voedings- en bouwstoffen naar je botten, zodat ze sterk genoeg zijn om de kracht van je spieren aan te kunnen. Ook dit vertraagt de gevolgen van ouder worden, zoals botontkalking.


_V7A7697